2002. JANUÁR-FEBRUÁR
FARSANG IDEJÉNBálok és táncrendekA farsangot már a 15. században Európa-szerte megünnepelték. Magyarországon Mátyás király uralkodása alatt különösen nagy mulatságokat rendeztek. "A parádékhoz az ünnepség kellékeit, az álarcokat Itáliából hozatták a főúri udvarokba – meglehetősen magas költségen. Természetesen a köznép is megrendezte saját mulatságait. Temesvári Pelbárt prédikációs gyűjteményében olvashatjuk az alábbiakat: “Történt... …az Úr 1480-ik esztendejében, hogy egy nemes úrnak valamely birtokán fekvő faluban, a Kapos mellett, egy asszony több menyecskével együtt férfiruhában és másfajta ruházatban maskarás játékot űzött... ...és egy falujukbéli házában a többiekkel együtt táncoltatnak.”A korabeli farsangi mulatságok nem tévesztendők össze a fényűző, szigorú etikettű, többnyire zártkörű báli rendezvényekkel, annak ellenére, hogy ezek általános jellemzője falun és városon egyaránt a táncmulatság volt. Erre utalnak egy régi népdal sorai is: “Illik a tánc a fársángnak XIV. Lajos (1643–1715) korától számítjuk a mai értelemben vett bálozási szokások elterjedését. Az első operabál (1715) megrendezése is a francia arisztokrácia nevéhez fűződik. A bécsi udvar a 18. század közepén nálunk is bevezette a farsangi nyilvános bálozást. Kezdetben ezek kifejezetten zártkörű rendezvények voltak, ez alatt nem valamiféle kirekesztést kell érteni, hanem azt, hogy a különböző társadalmi osztályok, egyesületek, mesterségek és magánemberek saját báljaikba csak a közéjük tartozókat hívták meg. Felsorolni őket reménytelen vállalkozás, de az úttörőket megemlítjük: medikusok, törvényhallgatók, ügyvédek, kereskedők, asszonyi egyesületek, magányos uraságok báljai. A Hétválasztó Fejedelem (a mai Váci utcában) nem csak Mária Terézia és II. József korának legelőkelőbb vendégfogadója volt, hanem a Pesti Vigadó elődje is. Annak felépüléséig (1834) ugyanis itt zajlottak a pesti polgárság színe-javának összejövetelei, beleértve a bálokat is. Ezek olyan híresek voltak, hogy Gvadányi József gróf 1790-ben, az Egy falusi nótárius budai utazásában is leír egy bált a Hétválasztó termeiben. Zajtay uram, a nótárius Budán azon töri a fejét, hogyan juthatna el egy pesti bálba. Összetalálkozik egy fiatalemberrel: “Kérdem az iffiat, a bál hogy hol lészen? Mire nótárius uram a bálba ért, már javában folyt a tánc. Megkérdezték tőle, nem akar-e táncolni, de ő elhárította magától ezt az élvezetet, mondván, ő inkább enni és inni szeretne. Mindjárt ott is termett egy fehér kötényes pincér. Hozott egy kis asztalkát, gyorsan megterített, ezüst villát, kést, kanalat készített. Damasztkeszkenővel fedte le az asztalt, hozta a somlói bort, a vizet, majd az ételeket: elsőnek árpadaralevest, amelynek citromos íze volt. Utána valami különös következett: “Ragu ist das! Kellner Ezután ezüsttálon kappant hoztak fenyőmadárral. A nótárius a kappant – magyarosan – egészen megette, de a madárkánál “csak az ujját nyalta”. Eddig könnyű volt. De osztrigát is hozott a pincér, mégpedig egy egész tányérral. Az az ifjú, aki a társaságban volt, a nótáriusnak is megmutatta, hogy s mint kell elbánni ezzel az ínyenc-séggel. Egy azután le is csúszott Zajtay uram torkán: majd’ hogy belé nem halt! Mindez ékes bizonyítéka annak, hogy ezek a bálok nem csak táncmulatságokra, hanem ínyenc eszem-iszomokra is jó alkalmat szolgáltattak. Természetesen a budai oldalnak is volt szórakozóhelye és bálterme – a Budai
Vigadó csak 1900-ban nyílt meg, óriási báli rendezvénnyel –, a Vízivárosban
lévő Fehér Kereszt Fogadó és Szálloda, amely rövidesen a környék rangban első
tánchelyisége lett. Hírére és előkelőségére jellemző, hogy 1783-ban rövid budai
tartózkodása idején még az uralkodó, II. József is itt szállt meg. A
“bálőrület” azt eredményezte, hogy a 18. század végén, 1797-ben már 684 –
főleg főúri paloták szalonjaiból átalakított – bálterem volt Budán és Pesten,
1800-ban pedig már 800. Ami a táncokat illeti, kezdetben a bécsi valcer, a cseh polka
és a lengyel mazurka volt a kedvenc. A francia négyes 1836-ban csatlakozott a
repertoárhoz. A csárdást – nők részvételével – 1840. január 9-én, egy Liszt
Ferenc tiszteletére rendezett bálon táncolták először. Ez az év egyébként is
több emlékeze-tes báli eseményről ismert. Egy párizsi asztronómus ugyanis erre az
évre jósolta meg a világvégét. Ennek következtében a pesti hölgyek Párizsban
rendelt toalettjei nem érkeztek meg, így kénytelenek voltak “otthoni” ruháikat
felvenni. A legemlékezetesebb, 1840-hez kötődő esemény azonban a pesti törvényhallgató ifjúság bálján történt. Egy
korabeli tudósító erről így írt: “E mulatságot valóban nemes bálnak lehetne
mondani. Az ajtónál szokott őrök helyett nem katonák, de vármegyei hajdúk
állottak, a bebocsátó jegyeket maguk az erre kirendelt nemes ifjak vevék által a
jött vendégektől, kiknek mindegyik magyarul nyomott táncrendet s minden dáma a terem
ajtaja előtt egy illatos természeti bokrétát kapott.” Horváth Dezső
|