2001. OKTÓBER

 

Kedves olvasók!

Pákozdi Judit főszerkesztőJobb egy jó ebéd, mint egy rosszul sikerült randevú – hallom Tóth Vali londoni tudósításából a Kossuth rádióban, aktuálisan a vasárnapi ebédfőzés közepette, s bevallom nem lep meg a megállapítás, ezt legtöbbünk saját tapasztalatból tudja. A beszámoló folytatása azonban már figyelemfelkeltőbb: eszerint egy jó ebéd még egy jól sikerült randevúnál is jobb, sőt, a testi örömök rangsorában a szex és a szerelem az evés, konkrétan az édességek mögé szorul. A hírt nem a nyugati bulvársajtó röppentette fel, hanem angol kutatólaboratóriumokban született.A kutatás nem annak bebizonyítására irányult, amit már régóta tudunk, hogy a boldogsághormon termelésében a csokoládénak ugyanolyan szerepe van, mint az érzelmeknek, hanem valami egészen másra.

A kísérletben résztvevő hölgyeknek felváltva mutatták híres hollywoodi filmsztárok és étvágygerjesztő édességek fényképét, majd megmérték, melyiktől jöttek nagyobb izgalomba. A mérőműszer egyszerűen a pulzusszám változásait rögzítette.

Az igazi meglepetés csak ezután jött: a málnakrém fejhosszal, azaz 142 dobbanással győzött a szívdöglesztő Brad Pitt előtt, aki mindössze 105-ször dobogtatta meg a női szíveket. (Ami azért nem semmi, ha tudjuk, hogy egy egészséges szív egy perc alatt átlag 70-et ver.) De még a közönséges csokitorta és a női kebel formájú párizsi csúcs is 132 illetve 125 dobbanást váltott ki. A szívverés-skálán az észbontó Leonardo di Caprio is csak 92 pontot ért el. Mentségére szolgáljon, hogy a citromtortát így is megelőzte, míg számos pályatársa jócskán a fanyar desszert mögé szorult.

A tudósok természetesen korcsoportok szerint is osztályozták a női reakciókat. A 20 és 30 éves korosztály pulzusa a csokoládépudingtól emelkedett leginkább, míg a 30 és 40 év közöttiek szívét a karamellás vaníliakrémre emlékeztető creme brulée dobogtatta meg. A kísérlet objektivitásához ugyan nem fér kétség, de az azért elgondolkoztató, hogy az egyik legnagyobb angol szupermarket-hálózat finanszírozta, amelynek vezetőinek mindez végül is tanulságos volt, mert ezek után biztosan nem Brad Pitt képével fogják reklámozni legújabb csokoládétortájukat. Számomra ezek után csak egy kérdés marad, mikor fogjuk megtudni, hogy az urak szíve mitől kalapál hevesebben? (Az a bizonyos, fent említett párizsi csúcs valószínűleg esélyes.)