Világjáró
Francia mosoda
Egy kisvárosi étterem nagyvilági sármja
A bennfentesek derűs önbizalmával érkeztünk Yountville-be, a napsugaras, nyugodt
kisvárosba, amelyet – mi sem természetesebb – egy francia gőzmosoda tett
világhírűvé.
Már éppen kezdtük elbízni magunkat. Az Egyesült Államok legnépszerűbb
borvidékének számító Napa-völgyben ugyanis kényelmesen otthonos érzés magyarnak
lenni: a falusi patikustól a szállodaportásig, a parkolóőrtől a könyvárusig
mindenki igaz lelkű borbarát lévén, Magyarországot lelkesen és tévedhetetlenül
azonosítja Haraszthy Ágostonnal és a tokaji aszúval.
A tokajiról persze többen hallottak, mint ahányan kóstolták (a híres 1811-es
üstököst azért több borász említi izgatott elragadtatással), Haraszthy azonban
mindenki számára ugyanaz: az amerikai bortermelés atyja, aki 1856-ban a völgybe
vetődve elsőként ismerte fel a talaj és az éghajlat lehetőségeit és a klasszikus
európai szőlőfajták meghonosításával beírta Kalifornia nevét a borászat
aranykönyvébe.
– Sajnálom, nincs szabad asztalunk a következő három hónapra. (!) De néha az
utolsó pillanatban befut egy-egy lemondás, esetleg hagyják itt a telefonszámukat, majd
értesítem önöket – mondja a filigrán, Chanel-kosztümös hölgy decens mosollyal.
Őszintén szólva – nem nagyon hisszük. A Francia Mosoda ugyanis nemcsak a filmvilág
sztárjainak kedvelt étterme, de a borbarátok és ínyencek valódi kultuszhelye is.
A tulajdonos-séf Thomas Keller 1992-ben vásárolta
meg a századfordulón épült, repkénnyel és vadrózsával befutott egyszerű faházat
– amely sokáig valóban gőzmosodaként működött –, hogy életre keltse több
évtizedes álmát: a klasszikus francia konyha értékein alapuló gasztronómiai
műhelyt, amelynek alapanyag-hátterét a környező vidék magántermelői biztosítják,
naponta frissen – és természetesen elsőrangú minőségben.
Megszállottsága, meg persze szakácskönyvei, saját honlapja és tv-szerep lései
révén Thomas Keller ma már csaknem olyan népszerű, mint világhírű vendégei,
Robert Redford, Liz Hurley, Stephen Spielberg vagy Elton John. Szakmai alázata,
precizitása és profizmusa azonban a mégoly egocentrikus sztárokat is arra készteti,
hogy hisztijüket a ruhatárban hagyva a lényegre figyeljenek – vagyis arra, ami a
tányérjukon van.
Amikor megcsörrent a telefon, hogy felszabadult egy asztal vacsoraidőben, úgy
tekintettük, mint néhai Haraszthy báró szívélyes üdvözletét – odafentről az
égi szőlőskertekből.
A bejárati ajtó mellett takaros konyhakert fogad, petrezselyem, rozmaring, citromfű,
bazsalikom, zsálya, kakukkfű buja zöldje meg rengeteg virág.
A konyhafőnök ajándéka szezámmagos ostyatölcsérben érkezik, apróra vágott
friss natúr lazac tejszínes vöröshagymakrémmel. A közönséges tölcséres
fagylaltról mintázott falatka az étterem jelképe lett, mióta nagy sikerrel debütált
egy jótékonysági gálán. “A tölcsért minden egyébbel is meg lehet tölteni,
kaviárral, füstölt sonkával és dinnyével vagy roston sült paprikával és
paradicsommal. Az egész egy rafináltan komponált ízbomba – apró, komplex és vidám
látvány. Az emberek imádják” – mondja pincérünk mosolyogva.
Az étlap egyszerű: Séf ajánlata kóstolómenü, Ötfogásos kóstolómenü vagy
Vegetáriánus menüsor. A menük ára 70–95 dollár között változik, ám az ördög
az igen fontos részletekben lakozik, ugyanis Kalifornia és a világ minden csodáját
reprezentáló pazar borlapon az árak három -, sőt, nemritkán négyszámjegyűek.
Az adagok változóak – éppen akkorák amekkoráknak lenniük kell. Vagy ahogy a séf
fogalmaz: “Az optimális mennyiség mindig más. Van azonban néhány dolog, amelyet
bőségesen szeretek szervirozni, ilyen például a kaviár, a szarvasgomba vagy a
libamáj. Szeretném, ha a vendégeim éreznék mindegyik lelkét, lényegét – ezért
jönnek hozzám. Hogy akik eddig közömbösek voltak, mert csak egy vékony szelet, apró
falat jutott nekik ezekből, most végre egyszer minden idegszálukkal élvezhessék a
természet egy-egy különleges csodáját”.
Kénytelenek vagyunk egyetérteni: a traminiben párolt libamáj tömény, de tökéletes
szépség, és alaposan ellentmond a hagyományos máj-édesbor párosításnak. A
tála-lás egyszerű, mert a libamáj nem igényel szinte semmilyen köretet. Egy kis
pirítós, egy párolt füge, körte vagy szarvasgomba és kész. Nem kell
túlkomplikálni.”
A tavaszi konyhakert valamennyi ízét ötvözi a parmezánchips kíséretében érkező
zöldborsókrémleves szarvasgombaolajjal. A parmezánchips egyébként a munkatársak
kedvenc nassolnivalója. Előnye, hogy gyorsan kész és szabadon felhasználható a
díszítéstől a körítésig, hátránya, hogy egy szempillantás alatt tűnik el –
már a délelőtti órákban.
Keller nem bánja, egyébként is sajátos filozófiával bír a sze mélyzeti
étkezésről: “Nagy konyhákban külön szakácsot tartanak a személyzet
ellátására: ő a hierarchia legalján álló, maradékokból főző rabszolga. Mégis
életem nagy szerencséjének tartom, hogy személyzeti szakácsként is dolgozhattam. Itt
tanultam és gyakoroltam valamennyi alapvető tech-nikát, amely nélkül nincs konyha. S
ma is hiszem, hogyha egy kezdő képes igazi odaadással főzni a személyzetnek,
élvezhetőt kreálni a konyhai melléktermékből, a majdnem semmiből, akkor lehet
egyszer belőle nagy szakács. Talán.”
A főfogásként érkező kelkáposztalevélbe tekert kacsamellrolád fehér
édeskukoricával és kucsmagombamártással jól reprezentálja a Francia Mosoda
hátterében működő megszállott csapatot: a völgy minden erdejét-tisztását ismerő
Gombás Connie-t, Keith-et, akinek elég a birkáira és kacsáira nézni, hogy nyugalom
töltse el a szívét, és a többieket: Ingridet, az egyetemi tanár filoszból
kereskedővé vált kagyló- és rákszakértőt (mert valamiből élni is kellett…),
Charlie-t, aki úgy otthon van a kaviárok világában, akár egykor a Wall Streeten és
az ex-ápolónő Kathyt, aki első eladható kenyerét otthon, kerti sütőben sütötte,
mert annyi év után elege lett a betegségből és a szomorúságból. Ők többek, mint
egyszerű beszállítók: alkotótársak, akiknek van beleszólásuk, hogy a vitt
nyersanyagból mi készül és akiktől nem lehet csak úgy összevissza rendelni. Mert
csak azt adják, akkor és annyit, amit optimális minő-ségben szállítani tudnak.
A desszert egy régi klasszikus, Amerika kedvence: a tejszínes epertorta. Persze, nemcsak
úgy. Az epret péppé aprítva, mézzel-cukorral, citromlével keverve üde sörbetet
készítettek és – amolyan húsvéti piros tojásként – két szelet piskóta közé
ültették. Könnyű és emlékezetes, akár a búcsúpillantás a nyitott ajtóból a
konyhára: ragyogó tiszta ság, csillogó rozsdamentes acél edények, egyszerű
hófehér porcelántányérok, nyolc szakács, elmélyült, szinte meditatív csendben.
Thomas Keller szerint ezek a pillanatok adják hivatása lényegét: “Csak az örömmel
készített étel adhat örömet az embereknek, aknek készítjük. A főzés az én
szótáramban nem a kényelemről szól, nem is arról, hogyan lehet folyamatokat
felgyorsítani vagy éppen kihagyni. A jó szakács sohasem kapkod, teljes figyelemmel és
odaadással dolgozik. Élvezi a nyersanyagok textúráját, az illatokat és aromákat,
érzi és követi változásait. S a napi rutin, az ezerszer ismételt mozdulatok közben
is megtalálja a kielégülést és újra meg újra belefeledkezik egy friss csokor kócos
petrezselyem harsogó, tökéletes szépségébe.”
SZAKÁLL ANDREA |